اين سبك از معماري متعلق به معماري پيش از اسلام ايران مي باشد، تاريخ ايلام و ايران از آغاز به هم گره خورده چرا كه ايران زادگاه اصلي ايلاميان بوده است. در اين راه متاسفاه از معماري ايلامي اطلاع زيادي در دست نبوده و تنها مي توان به نقش مهرهايي كه مربوط به دوره اوليه ايلام بوده و يك نقش برجسته مربوط به نينوا كه در دوران آشوري بنا شده اشاره كرد.
بناهاي شاخص در معماري ايلامي
محوطه قديمي زاغه در دشت قزوين، تپه سيلك كاشان، معبد چغازنبيل مربوط به دوران ايلاميان، تپه هگمتانه و نوشيجان تپه در استان همدان از نمونههاي معماري ايلامي هستند. نمونه ديگر اين دوران، معماري مادي استودانها است كه برخي از آنها را در دكان داوود در نزديكي سرپل ذهاب، در فخريك كردستان و… ميتوان مشاهده كرد .
برچسب:
خط ايلامي باستان،
تمدن ايلام كلاس چهارم،
تاريخ تمدن ايلام باستان،
پايتخت ايلاميان كدام شهر بود،
ايلامي ها چه كساني بودند،
نژاد ايلاميان،
پادشاهان ايلامي،
ادامه مطلب
بازدید:
+ نوشته شده:
۱ دى ۱۳۹۸ساعت:
۰۷:۱۹:۵۴ توسط:گروه برنامه نويسي اينفوجاب موضوع:
معماري
نظرات (0)
+ نوشته شده:
۱ دى ۱۳۹۸ساعت:
۰۷:۱۷:۵۱ توسط:گروه برنامه نويسي اينفوجاب موضوع:
معماري
نظرات (0)
در بيان معماري «حباب، معماري هواست: سازه بادي كه با عضو نازكي پوشيده شده و در حفره هاي ساختمان جاي گرفته و سراسر سازه از بالا تا پايين را پوشانده است؛ حباب ها فضاي نرمي را در داخل و سازه ي سختي را در خارج به وجود آورده اند كه سبب شده فضاي موجود و فضاي جديد با يكديگر تركيب شوند.». ايده ي حباب ها الهام بخش كاربرد خلاقانه ي مصالح بوده تا محيطهاي معماري حبابي كه تا به حال از لحاظ سازه اي طراحي نشده و يا فاقد كيفيت تجربي هستند.
تاريخچه معماري حبابي
در سال ۱۸۸۷ – نه سال قبل از ساخت نخستين سازه المپيك در آتن توسط فيزيكدان لرد كلوين- چيزي كه كلوين از خود پرسيد اين بود كه اقتصادي ترين روش براي تقسيم كردن فضا به سلولهاي مساوي چيست تا كمترين سطح در بين آن ها ايجاد شود. كلوين چنين راه حلي را ارايه كرد كه سلول ها بايستي همانند حبابهاي صابون داراي اشكال چهارده ضلعي باشند.
برچسب:
معماري حبابي،
موزه هيرشورن،
مكعب آبي،
نيكولاش گريمشاو،
ادامه مطلب
بازدید:

سفيد (نور)
رنگ سفيد معناي عالم روح و فرشتگان را دارد. در سفر پيغمبر(ص) به معراج، وي بعد از گذر از عرش مجيد، همه فرشتگان و اسب رفرف كه وي را به ملاقات خدا برد را سفيد توصيف مي نمايد. به همين خاطر در مساجد، آيات با رنگ سفيد در زمينه لاجوردي نوشته مي شود.
رنگ گندمگون آجر
اگر گچ سفيد و سفيدكاري نماد روح باشد، رنگ گندمگون آجر (كرم قهوه اي) مي تواند نماد جسم باشد و ايوانهاي فيروزه اي و سفيد وسط نماي ساختمان نماد حركت از جسم به روح.
لاجوردي
رنگ آسمان شب. مومن سحرخيز اين رنگ را دوست دارد و با آن آرامش مي يابد. در حقيقت اين رنگ انسان مومن عارف را به ياد نماز شب مي اندازد. البته از نظر روان شناسيِ رنگ نيز اين رنگ آرامش بخش است.
برچسب:
معاني رنگ در معماري سنتي،
رنگ در معماري،
معماري سنتي،
نور و رنگ در معماري،
تاثير رنگ در معماري سنتي،
رنگ فيروزه اي در معماري اسلامي،
ادامه مطلب
بازدید:
+ نوشته شده:
۱ دى ۱۳۹۸ساعت:
۰۷:۱۲:۴۲ توسط:گروه برنامه نويسي اينفوجاب موضوع:
معماري
نظرات (0)