اخبار و اطلاعات سازه ها اخبار و اطلاعات سازه ها .

اخبار و اطلاعات سازه ها

معرفی سبک معماری ایلامی

طرح اصلی زیگورات مربعی است به اضلاع ۱۰۵ متر. بنابراین هر طرف زیگورات در پایه ۲۰۰ (ال) ایلامی طول داشت ال برابر ۵/۵۲ سانتی متر بود (نیم زرع) و تقریبا بیشتر از سه هزار سال در ایران بدون تغییر بر جا مانده تا وقتی که سیستم متریک برقرار شد. گوشه های مربع اصلی دقیقا در جهات اربعه است.

از دیگر آثار معماری به جای مانده دوره ایلام میانی می توان به بقایای مجموعه عظیم آثار باستانی هفت تپه در خوزستان اشاره کرد. بخش اعظم مواد و مصالح ساختمانی را در این مجموعه خشت خام تشکیل می دهد و اما در سایر بخشها از آجر نیز استفاده کرده اند. پوشش فضاها اغلب تاق نیم بیضی آجری است اما در سقف بناهای خشتی تیرهای چوبی نیز بکار رفته است. آرامگاه تپتی – اهر دارای قوس نیم بیضی است که در نوع خود قدیمی است.

هنر در معماری ایلامی

هنر آشوری دوره ای از هنر بوده که در آن نقوش برجسته از اهمیت بالایی برخوردار بوده که از دلایل آن میتوان به وجود سنگ های زیاد و کوه ها به موقعیت زندگی آنان اشاره کرد. در این دوره نقش های برجسته از جنگ ها یا صحنه های شکار که در آن حضور مقتدرانه شاه نشان داده شده به گونه ای که پیکر شاه همواره در مرکز ترکیب بندی قرار داشته تا بیشترین توجه به آن معطوف گردد و در میان مجسمه های آنان شیرها و گاوهای بالدار با سر انسان جزو جالبترین آنها می باشند.

معماری ایلام قدیم

تنها اطلاع به معماری ایلامی ازنقش مهر هایی است که از دوران اولیه ایلام باقی مانده و آن یک نقش برجسته مربوط به نینوا در دوره آشوری متاخر است. در این نقش برجسته معبدی به صورت یک بنای مربع مستطیل بلند بریک شالوده ایوان دار نشان داده شده نمای جلو دارای یک روزنه هایی بوده است. در قسمت پشت ممکن پله هایی برای دسترسی به عبد وجود داشته است. در نمای آن دو چارچوب در بلند دیده می شود که در سمت چپی را یک پرده نی ایی آنرا از نور آفتاب محافظت می کند. احتمالا مداخل ورودی بوده است و در سمت راست شاید نمایی از یک در بوده است جالب ترین ویژگی این معبد سه شاخ بزرگ است که در دو طرف دیوارهای معبد نصب شده است و این ما را به یکی از عجایب ساختمان معابد ایلامی متوجه می سازد. بعدها سنگ نبشته های ایلام میانی ثابت می کنند که این شاخ ها جزء مهمی از هر معبد را تشکیل می دادند چون نماد الوهیت بود و یکی از پادشاهان ایلامی در سده دوازدهم (ایلام میانی ) افتخارش این بوده که بیست معبد شاخی را فقط بازسازی کرده است .


برچسب: خط ایلامی باستان، تمدن ایلام کلاس چهارم، تاریخ تمدن ایلام باستان، پایتخت ایلامیان کدام شهر بود، ایلامی ها چه کسانی بودند، نژاد ایلامیان، پادشاهان ایلامی،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ دی ۱۳۹۸ساعت: ۰۷:۲۱:۴۷ توسط:گروه برنامه نویسی اینفوجاب موضوع: سبک های معماری نظرات (0)