اخبار و اطلاعات سازه ها اخبار و اطلاعات سازه ها .

اخبار و اطلاعات سازه ها

معرفي سبك معماري ايلامي

اين سبك از معماري متعلق به معماري پيش از اسلام ايران مي باشد، تاريخ ايلام و ايران از آغاز به هم گره خورده چرا كه ايران زادگاه اصلي ايلاميان بوده است. در اين راه متاسفاه از معماري ايلامي اطلاع زيادي در دست نبوده و تنها مي توان به نقش مهرهايي كه مربوط به دوره اوليه ايلام بوده و يك نقش برجسته مربوط به نينوا كه در دوران آشوري بنا شده اشاره كرد.

بناهاي شاخص در معماري ايلامي

محوطه قديمي زاغه در دشت قزوين، تپه سيلك كاشان، معبد چغازنبيل مربوط به دوران  ايلاميان، تپه هگمتانه و نوشيجان تپه در استان همدان از نمونه‌هاي  معماري ايلامي هستند. نمونه ديگر اين دوران، معماري مادي استودان‌ها است كه برخي از آنها را در دكان داوود در نزديكي سرپل ذهاب، در فخريك كردستان و… ميتوان مشاهده كرد .


برچسب: خط ايلامي باستان، تمدن ايلام كلاس چهارم، تاريخ تمدن ايلام باستان، پايتخت ايلاميان كدام شهر بود، ايلامي ها چه كساني بودند، نژاد ايلاميان، پادشاهان ايلامي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۷:۲۱:۴۷ توسط:گروه برنامه نويسي اينفوجاب موضوع: سبك هاي معماري نظرات (0)

كاووش در ساختار و اجزا شهر گور بر اساس مستندات ميداني (قسمت 2)

بحث گروهي پيرامون نظام طبقاتي حاكم در دوران ساساني نكات جالبي را مطرح مي كرد كه يكي از آنها تناسب بين اين نظام كاستي و ساختار سلسله مراتبي شهر است. بنابراين دانش، شهر گور، شهري كاملاً ساخته ساسانيان است. همچنين مسائل مطرح شده در مورد فضاي مركزي شهر بسيار قابل تامل بود. مسائلي در مورد ارتباط منار با سازه هاي ديگر (اگر وجود داشته اند)، كاربري آن محدوده، ارتباط منار با چهارطاقي باقي مانده از شهر باستاني و دليل عدم تقسيم بندي فضاي مركزي شهر.

مساله مهم ديگر، دليل ساخت منار بود. در ادامه چند كاربري متصور براي منار كه در بحث گروهي ذكر شدند، آورده شده است:

 -با توجه به كاربري منارهاي امروزي كه نوادگان اين منار باستاني محسوب مي شوند، آيا اين سازه در حكم شاخص و راهنمايي براي بنايي مهم در پيرامون خود بوده است؟ و اگر اينگونه بوده چرا بنا در نقطه مركزي شهر ساخته شده و اين بناي مهم در كنار آن قرار گرفته؟ رابطه اين دو سازه چگونه بوده؟ آيا همجوار بوده اند يا جداي از هم؟


برچسب: شهر ساساني بيشاپور، آثار تاريخي شهر فيروزآباد، زبان مردم شهرستان فيروزآباد، منار ميلو، كاخ فيروز آباد، قلعه دختر از اردشير، ساساني بر فراز كدام رود است، آثار تاريخي فيروز آباد، قلعه دختر اردشير ساساني، شكل دايره اي، شهر گور، نظام طبقاتي، اردشير خوره، معني شهر گور، فيروزآباد، كاخ اردشير بابك، علت نام گذاري شهر گور،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۷:۱۹:۵۴ توسط:گروه برنامه نويسي اينفوجاب موضوع: معماري نظرات (0)

كاووش در ساختار و اجزا شهر گور بر اساس مستندات ميداني (قسمت 1)

 

آنچه از شهر گور باقي مانده مناري است كه در نقطه مركزي شهر ساخته شده و چند تپه خاكي كه روزگاري البته حصارهاي خشتي شهر را شكل مي داده اند. با وجود باقي مانده هاي اين منار مرتفع در ميان اين دشت وسيع، مسلماً اولين حسي كه در ادراك فضا درگير مي شود، حس بينايي است كه اين منار خشتي با هر كاربري كه پيش از اين داشته، امروز حكم راهنمايي را دارد كه مخاطب را مستقيم به ميانه شهر گور مي كشاند. منار مرتفع با زمينه اي از كوههاي اطراف و خط آسمان باشكوهشان و همنشيني زيباي آبي آسمان صاف و رنگ اُكر خاك، تصويري است كه بدون مزاحمت بصري و پيوسته و مدام ديده مي شود. حس شنوايي اما در آرامش همه سكوت را جذب مي كند و گهگاهي صداي باد كه در ميان محصولات زمينهاي كشاورزي مي پيچد.


برچسب: شهر ساساني بيشاپور، آثار تاريخي شهر فيروزآباد، زبان مردم شهرستان فيروزآباد، منار ميلو، كاخ فيروز آباد، قلعه دختر از اردشير، ساساني بر فراز كدام رود است، آثار تاريخي فيروز آباد، قلعه دختر اردشير ساساني، شكل دايره اي، شهر گور، نظام طبقاتي، اردشير خوره، معني شهر گور، فيروزآباد، كاخ اردشير بابك، علت نام گذاري شهر گور،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۷:۱۷:۵۱ توسط:گروه برنامه نويسي اينفوجاب موضوع: معماري نظرات (0)

بررسي معماري حبابي

در بيان معماري «حباب، معماري هواست: سازه بادي كه با عضو نازكي پوشيده شده و در حفره هاي ساختمان جاي گرفته و سراسر سازه از بالا تا پايين را پوشانده است؛ حباب ها فضاي نرمي را در داخل و سازه ي سختي را در خارج به وجود آورده اند كه سبب شده فضاي موجود و فضاي جديد با يكديگر تركيب شوند.». ايده ي حباب ها الهام بخش كاربرد خلاقانه ي مصالح بوده تا محيطهاي معماري حبابي كه تا به حال از لحاظ سازه اي طراحي نشده و يا فاقد كيفيت تجربي هستند.

تاريخچه معماري حبابي

در سال ۱۸۸۷ – نه سال قبل از ساخت نخستين سازه المپيك در آتن توسط فيزيكدان لرد كلوين- چيزي كه كلوين از خود پرسيد اين بود كه اقتصادي ترين روش براي تقسيم كردن فضا به سلولهاي مساوي چيست تا كمترين سطح در بين آن ها ايجاد شود. كلوين چنين راه حلي را ارايه كرد كه سلول ها بايستي همانند حبابهاي صابون داراي اشكال چهارده ضلعي باشند.


برچسب: معماري حبابي، موزه هيرشورن، مكعب آبي، نيكولاش گريمشاو،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۷:۱۵:۱۸ توسط:گروه برنامه نويسي اينفوجاب موضوع: سبك هاي معماري نظرات (0)

آشنايي با معاني رنگ در معماري سنتي

 

سفيد (نور)

رنگ سفيد معناي عالم روح و فرشتگان را دارد. در سفر پيغمبر(ص) به معراج، وي بعد از گذر از عرش مجيد، همه فرشتگان و اسب رفرف كه وي را به ملاقات خدا برد را سفيد توصيف مي نمايد. به همين خاطر در مساجد، آيات با رنگ سفيد در زمينه لاجوردي نوشته مي شود.

رنگ گندمگون آجر

اگر گچ سفيد و سفيدكاري نماد روح باشد، رنگ گندمگون آجر (كرم قهوه اي) مي تواند نماد جسم باشد و ايوانهاي فيروزه اي و سفيد وسط نماي ساختمان نماد حركت از جسم به روح.

لاجوردي

رنگ آسمان شب. مومن سحرخيز اين رنگ را دوست دارد و با آن آرامش مي يابد. در حقيقت اين رنگ انسان مومن عارف را به ياد نماز شب مي اندازد. البته از نظر روان شناسيِ رنگ نيز اين رنگ آرامش بخش است.


برچسب: معاني رنگ در معماري سنتي، رنگ در معماري، معماري سنتي، نور و رنگ در معماري، تاثير رنگ در معماري سنتي، رنگ فيروزه اي در معماري اسلامي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۷:۱۲:۴۲ توسط:گروه برنامه نويسي اينفوجاب موضوع: معماري نظرات (0)